Saturday, October 6, 2012

tentang ayah

http://www.youtube.com/watch?v=HNFiNRfY0J0

assalamualaikum , 

sebelum apa - apa hal klik dulu link dekat atas ;')

TITLE : tentang ayah

jum kita baca dan hayati , selamat membaca semua ;')

ibu selalu call kita , mana kita pergi IBU call , tapi ayah ? sibuk dengan kerja , tahukan kita ayah sebenarnya org yang call ibu tanya kita ada dekat rumah ke tidak , tapi kita tak pernah tahu , kan ?

masa kecil-kecil dulu pergi mana pegang tangan ibu , ibu dukung , AYAH ? tahukah kita ayah penat , penat bekerja untuk kita , dia balik kerja walaupun penat dia still melayan karenah kita , baik kan ayah ?

bila kita dah besar kita minta izin dekat ayah nak keluar lepak dengan kawan , ayah sepantas KILAT cakap *TAK BOLEH !! , dalam hati ,what the **** , aku dah besar jgn konkong hidup aku boleh , tapi tahukan kita kenapa ayh buat mcm tu ? sbb bagi ayah kita ini ibarat PERMATA yang sgt berharga buat dia tambah -2 bila kita anak perempuan , kejam lagi ke ayah ? tak kan :)

kita selalu tengok IBU menangis , kenapa ? sebab ibu lemah , air mata ibu yang akan kuatkan ibu , AYAH ? ayah tak ada perasaan ke ? SALAH , ayah ada perasaan , dia menangis dalam hati dia saat dia sedih , dia tak tunjuk , tak , kenapa ? sebab dia nak anak - anak dia tahu yang dia kuat pada luaran , ayah kan SUPERMAN KITA , jadi ayah kena selalu nampak kuat , baik kan ayah ??

saat kita ( anak perempuan ) sudah tiba masa untuk diserahkan kepada bakal suami kita , ibu merenjis kita sambil cium kita ,ibu  cakap *anak ibu dah jadi milik orang , ibu menangis sangat masa tu sebab dia dah berjaya jaga anak dia selama ni , AYAH ? KENAPA AYAH TAK MENANGIS ? kenapa ayah tersenyum ? kita salah , saat kita sedang terleka , saat itu ayah pusing ke belakang untuk lap air mata dia , dia tersenyum sebab dia sudah berjaya jaga anak yang dia pernah azan dulu :)

apa - apa hal kita cari IBU , IBU , IBU , balik dari sekolah , ibu yang kita cari dulu sedangkan ayah ada di ruang tamu sebab tak sihat , HI ayah , tak keje hari ni ? itu yg kita tanya then kita terus pergi tanpa kita sempat dengar yg ayh ckp * ayah tak keje sbb ayah tak berapa sihat  , kita minta duit dekat ibu nak beli itu ini , terima kasih dekat ibu , cakap *sayang ibu sbb ibu bg duit , dekat AYAH ? ada kita cium pipi dia ? cakap terima kasih dekat dia ? ADA ? kenapa ? bukan kah yang bekerja SIANG MALAM itu ayah ? bukankan dari ayah juga IBU dapat duit ? ayah tak sayang kita lagi ke mcm tu ??

sekarang cuba tengok mana ayah kita ? mungkin ayah anda sedang bekerja now , untuk siapa ? untuk kita , untuk besarkan kita , untuk masa depan dia , senangkan kita sebab ada ayah , nak duit cakap *nak duit , ayah bagi , tapi kita tak fikir nak dapat rm 1 now susah , lain kalau ayah bekerja dalam opis , ada icon , sejuk , tapi kalau ayah kita seorang BURUH ? bawah matahari dia berdiri , lap peluh dgn tangan sendiri , besarnya kasih ayah , kan ?

sekarang cuba tengok apa ayah buat waktu malam ? TIDUR ? yaa dia sedang tidur , ada kita pergi dekat dia cium tangan dia , cium pipi dia , ada ? ada tak kita hulur tangan kita untuk sentuh KAKI dia yang berjalan ke sana sini cari rezeki untuk kita , ada ? ada tak kita PICIT dia ? ada tak ? dia lenguh tapi dia diam , kenapa sebab dia nak waktu tu anak dia semua ulangkaji pelajaran , baik kan ayah selalu faham kita :)

hari ni , ayah ada dengan kita tapi cuba bayangkan esok saat kita bangun , ayah sudah pergi , pergi jauh sangat , allah lebih sayangkan kita , tapi sebelum ayah pergi ada kita cium tangan dia ? ada kita hargai dia ? ada kita ucap selamat malam ayah , ada kita minta halal makan minum ? dan ada tak kita doakan dia semalam waktu kita nak tidur ? ADA TAK KITA BUAT SEMUA tu ?

saat kita nak jawab EXAM UPSR , PMR , SPM , STPM kita minta ibu doakan kita , kita lupa ayah , tapi ayah tak makan hati , dia doakan kita , dia selit nama kita dalam doa - doa dia , hebatnya insan yang bergelar seorang ayah , hebat ;')

dan sekarang tengok jam , pukul berapa ? pergi cari ayah sebelum terlambat , cium tangan dia yg semakin berkedut itu , tangan itu yg beri rezeki halal buat kita dulu , minta halal semuanya sekali sebab ajal datang tanpa kita jemput ,

saya bukan berlagak baik disini , saya sudah kehilangan insan yang bergelar seorang ibu saya , jadi saya ingin sampaikan yang hilang seorang yg kita sayang sangat sakit , sementara allah bg peluang utk saya rasa kasih sayang seorang ayah , maka saya manfaatkan sebaik mungkin ,

sekian terima kasih ;)

do follow me at twitter - https://twitter.com/ratu_amiera

btw nampak tak ada like dekat bawah entry ni , like if sudi , thanks you guys :)








1 comment: