Sunday, October 7, 2012

ibu

ASSALAMUALAIKUM , hai hai i'm back :D



ya allah cuba tengok , hebatnya adik kita sorang ni , dia nyanyi lagu untuk ibu dia , see guys , love this video so much :D

kenapa tajuk TITLE IBU ? sebab ada hamba allah minta owner post entry kali ni tajuk IBU , mula - mula tersentap juga owner , iyee laa bab IBU owner sensitif sikit sebab OWNER act sudah kehilangan insan yg bergelar IBU , al - fatihah btw :)

okeyy act macam mana nak mula eh ? *garu kepala :P hehe

IBU , MAMA , MUMMY , UMMI , BONDA semuanya sama maksud , sama sebenarnya :)

TAHUKAN permulaan seorang ibu tu bermula dari mana ? dari dia mula mengandungkan kita di dalam RAHIMNYA selama 9 bulan 10 hari , hebatnya IBU bawak satu lagi jasad dalam rahim dia , berat kan IBU ? terima kasih ibu tumpang saya dalam perut ibu , bawa dengan penuh sabar ke sana sini , ibu memang hebat  , IBU maaf kadang - kadang saya nakal , masa dalam perut ibu saya tendang ibu , ibu sakit , saya tahu , maafkan saya ya ibu :)

CUBA tengok ibu bawak kita dalam rahim dia , 9 bulan 10 hari bukan senang tahu tak , susah sangat , kadang - kadang dia berhenti berjalan sebab penat , dia sapu perut dia , tarik nafas dalam - dalam dan sanggup bawa kita lagi , SEKARANG bila kita sudah dewasa , mana IBU kita ? ajak IBU pergi beli barang dapur , saat nak melintas jalan ada kita pegang tangan IBU ? kenapa tak pegang ? ibu sanggup bawa kita dalam rahim dia dulu , kenapa ? sebab malu ? kita pakai baju lawa , ibu pakai kain batik , macam tu ? malu orang tahu siapa IBU kita ? come on guys , pimpin tangan IBU saat melintas jalan , jangan lepas tangan dia sebelum selesai menyeberang :)

TAHUKAN saat nak melahirkan itu sakit , yaa sakit sangat , tengok IBU , dia bertarung nyawa dia untuk beri peluang dekat kita merasa nikmat dunia , beraninya IBU , memang berani sebab ibu kan sayang kita , IBU , IBU , IBU menangis kan sebab sakit ? saya tahu ibu menangis , tapi saat saya selamat dilahirkan dan dibawa buat pertama kali berjumpa dengan ibu kenapa IBU tersenyum ? tahu kenapa ibu senyum ? sebab anak yg dia kandung selama 9 bulan 10 hari selamat dilahirkan , ibu terima kasih ibu sebab sanggup bertarung nyawa :)


CUBA tengok seorang ibu tu sanggup bertarung nyawa untuk kita , hebatkan IBU , sangat hebat sebab itu saya nak cakap yang ibu SUPERWOMAN saya , tapi SEKARANG kenapa ada anak - anak yang sanggup BUANG IBU ? SANGGUP hantar ibu dekat rumah orang - orang tua ? JAHAT , JAHAT , JAHAT kan ?
tempat ibu bukan dekat situ , dulu IBU jaga kita , bagi kita makan , minum , susukan kita , bangun tengah-tengah malam sebab kita menangis , tak tidur jaga kita sebab kita sakit , nampak tak pergorbanan seorang IBU ? now ibu nak rasa kita pula jaga dia , kenapa kita tak boleh buat benda yang sama mcm ibu buat ?KENAPA ??? susah sangat nak jaga ibu bila ibu sakit ? susah sangat nak suap ibu makan ? susah sangat nak hulu segelas air buat ibu ? SUSAH ke ? kenapa kita boleh SUAP BF/GF kita sedangkan suap ibu kita tak mampu sekarang bila kita sudah besar ?

sekarang tengok jam , TENGOK , pukul berapa now ? mana IBU kita ? mana ? dia tak ada , kenapa sebab dia tengah bekerja dekat luar , kenapa dia kerja ? sebab dia nak yang terbaik untuk anak-2 dia , masa depan anak dia , tapi bila kita besar ada kita bagi DUIT dekat ibu ? RM 50 sebulan pun susah kita nak bagi sedangkan gaji kita 2K sebulan , mana susu untuk ibu saat dia tua ? susu untuk kuatkan tulang dia , mana ? tak ada sebab kita buta , BUTA sebab tak nampak yg ibu dulu pernah bg susu badan dia untuk kita , dia halalkan setiap titik :)

mana ibu ? mana ? IBU sudah tak ada lagi , kenapa ibu pergi ? sebab allah sayangkan IBU , bila ibu sudah pergi , baru kita nak rindu ciuman IBU , masa dia ada kenapa susah kita nak cium IBU , kenapa ? sekarang baru kita rindu nak tidur bawah ketiak ibu , dulu masa dia ada kita malu nak tidur dengan dia , takut kena COP ANAK MAK , bodoh habis kalau bukan anak mak , awak anak binatang ke ? sekarang baru kita nak hargai ibu , dulu masa dia ada kenapa tak pernah hargai dia ? fakta tau bila kita sudah hilang ibu , kita rasa mcm hidup kita tak ada warna lagi , mungkin ada diluar sana tak rasa lagi , tapi pada yg sudah hilang ibu dia rasa mcm mana peritnya bila ibu pergi :)

bila ibu dah pergi siapa nak peluk saya bila bunyi guruh kuat ? siapa nak pujuk saya bila saya merajuk ? siapa nak lap air mata bila saya menangis , siapa nak tenangkan saya bila saya down ? siapa nak rawat saya bila saya sakit ? siapa nak buat saya tersenyum lagi ? siapa nak marah saya lagi bila saya buat salah , siapa ? siapa ? saya nak ibu sebab ibu saja boleh paham saya , ibu saja layak dengar luahan hati saya ... ibuu , ibuuuu rindu ibuuuuuuu ....

siapa yang masih ada peluang untuk merasa kasih sayang seorang IBU , mohon HARGAI , HARGAI , hilang ibu tiada ganti , berjuta orang yg datang mengaku dia IBU kita sekalipun , tetap tak sama sebab dia bukan ibu yg kandungkan kita dulu , pergi cari IBU , cium tangan dia ,ibu jauh ? apa guna pakai blackberry ,iphone bagai semua , call ibu yg ada dekat kampung , tanya khabar , kenapa sanggup topup rm 10 utk bergayut dgn bf/gf  sedangkan nak call ibu tanya khabar kita tak mampu :)
minta maaf dekat dia , hormat dia ,jangan buat dia menangis sebabkan perangai kita , JANGAN :)

tapi bagi siapa yg hilang IBU buat selama- lamanya , be strong , act owner too , my mom is gone , yes but i'm so happy sebab ibu owner pergi dengan keadaan selamat , semuanya berjalan lancar sampai proses pengebumian , alhamdulillah , sekarang walaupun ibu kita tiada dekat sisi kita lagi , ingat dia ada dalam hati kita , ada , sebab ibu tak pernah tinggal kita walaupun sesaat , doa kita yang dia perlukan now , selitkan nama dia di setiap doa kita ..

sekian

btw like if sudi , share untuk semua kalau nak , dan tinggalkan comment , insyallah owner reply nanti :)



2 comments: